Od roku | Nazwa ulicy |
1945 | Wita Stwosza |
przed 1945 | Kastnerstrasse |
Ilość mieszkańców w 2002 roku: 573 osób |
Stwosz Wit
ok.
1447-1533
Stwosz, Stosz, Stvos, Wit,
właściwie Veit Stoss (ok. 1447-1533), niemiecki rzeźbiarz, malarz
i grafik - wybitny przedstawiciel późnego gotyku. Pochodził z Horb (południowa
Szwabia). Wykształcony w Strasburgu w latach 60. XV w., przejął cechy
monumentalnego realizmu działającego tam wówczas Mikołaja z Lejdy. Jednocześnie
w zakresie kompozycji plastycznej ulegał wpływom malarstwa niderlandzkiego
z kręgu R. van der Weydena. Głębia uduchowienia i wizyjny nastrój dominowały
w twórczości Stwosza nad elementami realizmu oraz wątkami narracyjnymi.
Artysta pracował w drewnie i kamieniu po
mistrzowsku traktując oba tworzywa, co uwidaczniało się zwłaszcza w drapowaniu
przedstawianych szat. Przed 1477 Stwosz przybył do Krakowa, by wykonać ołtarz
Zaśnięcia NMP (zwany Mariackim) w kościele Mariackim - ukończył go w 1489.
Inne prace z czasu pobytu w Polsce:
płaskorzeźba Ogrójec (ok. 1485), krucyfiks dla H. Slackera w kościele
Mariackim (ok. 1491) oraz rzeźby sepulkralne - nagrobek króla Kazimierza IV
Jagiellończyka (ok. 1490-1492, katedra na Wawelu), tumba biskupa Piotra z Bnina
(1493, katedra we Włocławku), płyta prymasa Z. Oleśnickiego (1495, katedra
w Gnieźnie).
W 1496 Stwosz przeniósł się do Norymbergi,
której już nie opuścił. Z tego okresu pochodzą m.in.: ołtarz dla kościoła w Schwazu
(1500-1503) i malowane części tryptyku dla kościoła w Münnerstadt (ok. 1504),
a w samej Norymberdze: Pozdrowienie Anielskie w kościele Św. Wawrzyńca
(1518), krucyfiks dla M. Wickla (1520), poliptyk dla kościoła Św. Salwatora,
obecnie w Bambergu (1520-1523).
Stwosz był twórcą wszechstronnym - oprócz
rzeźby, malarstwa i grafiki podejmował się także prac architektonicznych
i inżynieryjnych.