Od roku | Nazwa ulicy |
1945 | Orkana Władysława |
przed 1945 | Zastrastrasse |
Ilość mieszkańców w 2002 roku: 69 osób |
„Urodzony w kurnej chacie, sławnym pisarzem został przez pokolenia”
Orkan Władysław
1875 -
1930 A właściwie Franciszek Smreczyński
(pierwotne nazwisko Smaciarz, zmienione w 1898 roku), urodzony 27.11.1875 w
Porębie Wielkiej pod Limanową, zmarł 14.05.1930 w Krakowie;
powieściopisarz, nowelista, dramaturg, poeta, publicysta. Był synem ubogich
górali gorczańskich. Przeszedł drogę typowa dla pierwszego pokolenia
inteligencji chłopskiej, które na przełomie XIX i XX w. zaczęło uczestniczyć w
tworzeniu kultury ogólnonarodowej, wnosząc do niej swoiste wartości. Musiał
przezwyciężać trudności materialne i bariery społeczno-obyczajowe w latach
gimnazjalnych w Krakowie; oparcie znajdował w ofiarności i zrozumieniu dla niego
matki (bohaterka Matki I. Maciejowskiego). Głęboko zakorzeniony w
rodzinnej glebie, do końca życia gospodarował w Porębie. Był jednak w bliskich
kontaktach z krakowskim środowiskiem artystycznym, z "Życiem", "Młodością",
"Krytyką". Razem z młodopolskimi poetami jeździł do Włoch i Szwajcarii, gościł
ich w Gorcach i odwiedzał w Zakopanem. W środowisku literackim Zakopanego grał
znaczną rolę, m.in. w 1908 r. był jednym z założycieli
Towarzystwa Pisarzy Polskich. Zbliżył się też do młodych literatów
ukraińskich, zwłaszcza W. Stefanyka i B. Lepkiego, tłumaczył i przedstawiał ich
utwory (Młoda Ukraina 1908; Antologia współczesnych poetów ukraińskich
1911 i inne). Pokrewieństwa ideologiczne łączyły go z ruchem ludowym Galicji.
Współpracował z działaczami lokalnymi (np. przy akcjach wyborczych) i z
przywódcami ruchu (Wysłouchowie i "Kurier Lwów.", "Przyjaciel Ludu"). Chętnie
stykał się z ludźmi lewicy. Cenił dyskusje z I. Daszyńskim, J. Marchlewskim.
Poparł powstały w Królestwie na fali rewolucyjnej, Polski Związek Ludowy (Odezwa
do braci-chłopów 1906), W 1909 r. angażował się w obronę S. Brzozowskiego, w
1914 r. poręczył za aresztowanym Leninem. Głównie jednak poświęcał się idei
regionalistycznej, rozwijając i modyfikując koncepcje S. Witkiewicza. Jako
działacz Związku Teatrów i Chórów Włościańskich patronował w Zakopanem
amatorskiemu ruchowi teatralnemu górali. Od 1912 r. aktywnie uczestniczył w
Zjazdach Podhalan, stanowiących zalążek powstałego w 1918 Związku Podhalan.
Współtworzył ich organ, "Gazetę Podhalańską" (zał. w 1913). Występował w imieniu
całej góralszczyzny, włączając w pojęcie polskiego Podhala także Spisz i Orawę.
Apelował o utworzenie Ogniska Ziem, obejmującego ruch regionalny m.in. Śląska i
Kaszub. Przemówienia i artykuły Orkana z tego zakresu wydano z czasem w tomie
Warta (1926) i Wskazania (1930). W wojnie światowej wziął udział jako
oficer Legionów Polskich, uczestnik kampanii 4 pułku piechoty, tzw.
"czwartaków". Przyjaźnie z towarzyszami broni utrzymywał do końca życia
mimo późniejszego rozczarowania systemem rządów, jaki nastąpił po roku 1926.
Pochowany jest na cmentarzu zakopiańskim. Orkan debiutował elegijno-patriotycznym
poematem Nad grobem Matki (1896) oraz wierszami satyrycznymi i obrazkami
prozą. Protektorów znalazł w I. Maciejowskim, T.T. Jeżu i K. Tetmajerze.
Tetmajer chciał w nim widzieć pioniera szkoły podhalańskiej, podobnej do szkoły
ukraińskich romantyków. Najbardziej ceniony jako prozaik, we wszystkich
rodzajach pisarstwa dawał Orkan świadectwo swym chłopskim doświadczeniom
życiowym. Pierwsze tomy nowel (Nowele 1898,
Nad
urwiskiem 1900), powieść Komornicy (1900), utwory scen.
Postronni (powstał 1897 przy współudziale Sewera) i Skąpany świat
(inny tytuł Pomsta, powstał w 1899 r., wystawiony w 1903 r.), zbiór
wierszy Z tej smutnej ziemi (1903) przynoszą ponury obraz wsi nękanej
nędzą i jej społeczno-moralnymi skutkami. Inaczej niż dotychczasowi piewcy
tematu chłopskiego, ale zgodnie ze szczególną sytuacją Podhala i Gorców, Orkan
nie zajmował się problemem ucisku ze strony dworu, lecz przedstawiał wewnętrzne
konflikty wiejskie, wynikłe z przeludnienia gospodarstw i zróżnicowania
środowiska, na którego przeciwnych krańcach widzi bogatych gazdów oraz bezrolną
biedotę. Hasło wierności prawdzie o niedoli ludu, Przygrywka (1896),
znalazło potwierdzenie w dokładności etnograficznego opisu i kulcie nagiego
faktu, zbieżnym z metodą naturalizmu. Realia wiejskie występują też w bliskiej
Kasprowiczowskim sonetom Z chałupy wczesnej liryce Orkan, spotykając się
tam z nastrojowo i impresyjnie wyzyskanym pejzażem skalistej "krainy kęp" i z
gorącym zaangażowaniem emocjonalnym podmiotu poetyckiego. Tytułowy poemat tomu
Z tej smutnej ziemi, ideowo pokrewny Chrystusowi Kasprowicza i
Legendom A, Niemojewskiego wdraża protest społeczny na gruncie moralistyki
chrześcijańskiej. Wyróżniająca Orkana bezkompromisowość diagnoz i surowość ich
literackiego ujęcia wywołała ostre ataki krytyki konserwatywnej i klerykalnej,
entuzjastyczne zaś przyjęcie miała na łamach prasy postępowej i w kręgach
demokratycznej młodzieży, co wyraziło się m.in. manifestacją w czasie premiery
Skąpanego świata we Lwowie (1902). Dramat ten, przedstawiający walkę o
ziemię w rodzinie chłopskiej, zakończony symbolicznym epilogiem Noc w
stylu maeterlnickowskim, jest najsprawniejszą od strony teatralnej sztuką
Orkana; inscenizowany był przez T. Pawlikowskiego i J. Osterwę. Odkrywczy punkt obserwacji mechanizmów
społecznych, jakim było dla Orkana rozwarstwienie klasowe wsi, ujawnił jego
zdolność uogólniania, prowadzącą do nowej syntezy chłopskiego losu. Budując ją,
korzystał pisarz tak z realistycznych, jak i modernistycznych środków wyrazu.
Powieść W roztokach (1903) zawiera wizję przyszłej wsi, rządzonej
kolektywnie na zasadach sprawiedliwości. Bohater utworu ponosi klęskę, zawinioną
zarówno przez własny indywidualizm - jak przez brak przychylnego odezwu w
otaczającej go zbiorowości. W prawie całej dalszej swej drodze Orkan usiłował
rozwikłać konsekwencje ideowe i artystyczne tak przedstawionej porażki, ale
nigdy już nie osiągnął podobnej jasności sądu ani pewności warsztatu.
W latach 1902-04 pod wpływem S. Witkiewicza
i E. Abramowskiego próbował skonstruować Teorię socjalną, dzielącą
ludzkość na trudno przenikalne wzajemnie "rasy duchowe", pozostające na różnych
szczeblach rozwoju intelektualnego i moralnego. Koncepcja ta odezwała się w
dramacie Wina i kara (1905), zaciążyła też na późnej publicystyce.
Parokrotnie ponowił Orkan analizę postaci
chłopskiego reformatora. W sztuce Franek Rakoczy (1908) podjął dalsze
dzieje bohatera W roztokach w konwencji
ibsenowskiej, ale przewód oskarżycielski pod jego adresem przeprowadził w duchu
krytyki społecznej M. Gorkiego, oddając głos najbardziej uciemiężonym biedakom.
Replikami postaci Rakoczego stali się bohaterowie kilku nowel z tomu Herkules
nowożytny i inne wesołe rzeczy (1905) i Wesele Prometeusza (1920),
wydrwieni tam na gruncie groteski i satyrycznej paraboli. W ówczesnej
nowelistyce Orkana dominuje tonacja ironiczna, kostyczna. Harmonijne
porozumienie człowieka z przyrodą, wpływ otaczającego piękna na obyczaj, swoista
kultura uczuciowa i humorystyka chłopska, a więc wątki folkloru stylizowane z
upodobaniem przez młodopolskich ludomanów, występują u Orkana rzadko, choć
opracowywał je ze znajomością rzeczy i wdziękiem, kunsztownym osiągnięciem tego
rodzaju jest zbiór Miłość pasterska (1908). Wzajemny stosunek świata natury i świata
człowieka ujmował Orkan częściej w kategoriach dramatycznej, a czasem nawet
tragicznej rywalizacji. W powieści Powrót (1910) wywiódł ją z konkretu
społecznego: ukazał grozę biologicznego wyniszczenia całej wioski rażonej plagą
głodu i epidemią cholery po 1846. Rozpad więzi międzyludzkich, zdziczenie
ocalałych od śmierci jednostek, niszcząca agresywność natury znalazły tu
wykładnię katastroficzną, ujętą w formę klechdy ludowej - "strasznej opowieści".
Atmosfera rozpaczy i załamania wiary w wartości humanistyczne przenika też
lirykę Orkana z tego okresu (Z martwej roztoki 1912). Powściągliwość
środków i akcenty prozaizujące wyróżniają te wiersze z tła poezji młodopolskiej.
Dramat egzystencjalny człowieka, skonfrontowany z rytmem życia przyrody,
odrębnie przedstawił Orkan w kolejnej powieści
Drzewiej
(1912), mówiącej o legendarnych dziejach osadnictwa gorczańskiego. W twórczości
Orkana dochodzą także do głosu zainteresowania tradycją historyczną.
Najwcześniej dał im wyraz w dramacie Ofiara (1905,). Przypomniawszy
bolesne doświadczenie rabacji 1846, bez złudzeń nakreślił konflikt klasowych
racji chłopskich z nadziejami wspólnej walki o wolność, żywionymi przez garstkę
szlacheckich demokratów. W powieściowej epopei o buncie 1651 (Kostka
Napierski 1925), w zamierzeniu polemicznej wobec tradycyjnego romansu
historycznego, ale w praktyce bliskiej twórczości H. Sienkiewicza, choć
odmiennej od jego historiozofii, ukazał Napierskiego jako wyraziciela chłopskich
marzeń o państwie rządzonym przez lud. Wybierając z dziejów narodowych epizody
wskazujące na aktywny udział chłopów, Orkan zawsze dostrzegał siłę napędową
historii we współwystępowaniu walki o interesy ludu z walką o niepodległość
Polski. Ten sam punkt widzenia przyjął wobec rewolucji 1905. Powstała wtedy
Pieśń o buncie weszła do zbioru hymnów i poetyckich apelów pt. Pieśni
czasu (Piotrków 1915). Wstąpiwszy do Legionów napisał Orkan garść wierszy
patriotycznych. Ale wojnę rozumiał jako zjawisko złożone, w reportażu Drogą
Czwartaków (1916) ukazał jej oblicze odpatetyzowane i groźne. W latach 1918-30 Orkan podejmował liczne
zamierzenia literackie, ale na ogół nie zdołał zrealizować ich do końca. Są to
m.in. liryki z ironicznie pomyślanego cyklu Pochwała życia, wizyjny,
nawiązujący do twórczości J. Słowackiego i S. Wyspiańskiego dramat o Polsce u
progu niepodległości Widma (powstający w latach 1917-27) oraz powieść
Czantoria (powstająca w latach 1928-29) - próba przeniesienia niektórych
motywów Drzewiej w scenerię Beskidu Śląskiego. Utwory te, zachowane w
bogatym archiwum rękopisów i materiałów biograficznych Orkana, publikowane były
stopniowo w kolejnych wydaniach pośmiertnych jego dzieł z inicjatywy najbardziej
zasłużonego badacza Orkana S. Pigonia. Najcenniejszą częścią twórczości Orkana z
ostatniego okresu są Listy ze wsi (t. 1-2
1925-27), które już za życia autora potraktowano jako wydarzenie literackie i
ideologiczne. Dał w nich psychologiczną charakterystykę współczesnego chłopa,
zanalizował jego historyczną i aktualną sytuację społeczną, uwydatnił jego
wartości obywatelskie i kulturotwórcze na tle dominującej kultury miasta;
sformułował też program działania dla nowej inteligencji wiejskiej. Listy te
stoją na pograniczu publicystyki, gawędy i zbeletryzowanego reportażu, cechuje
je precyzja obserwacji, dowcip i żarliwość. Nauczycielski charakter spuścizny Orkana i
jego miłość do ludu znalazły odbicie w kulcie pisarza, krzewionym po jego
śmierci przez ruch ludowy, organizacje regionalne, głównie podhalańskie, i
Polonię. Ufundowano pomnik w Nowym Targu, imieniem Orkana nazwano Uniwersytet
Ludowy w Gaci Przeworskiej i inne instytucje wychowawcze, a z czasem też muzeum
w Rabce (przechowujące obrazy malowane przez Orkana) i rezerwat turystyczny w
Gorcach; w zachowanym tam domu rodzinnym Orkana, tzw.
Orkanówce,
przystąpiono w 1975 r. do zorganizowania muzeum. Orkan pozostał do dziś pisarzem o
wyjątkowej szerokości spojrzenia na sprawy wsi polskiej. Tak jak W. S. Reymont
czy J. Kasprowicz, pozostawił przejmujące dokumenty literackie chłopskiej
krzywdy, ale wyciągnął śmielsze niż oni wnioski ideologiczne. Pokazał według
słów Brzozowskiego "rodzenie się duszy w chatach", stworzył bohatera -
buntownika i przywódcę. Umiał zarazem nadać własny koloryt obrazowi
przedstawionego świata. Przestrzenią tego świata jest dolina Gorców. W kolejnych
utworach występuje jednolita sceneria i pojawiają się te same lub podobne do
siebie postaci, reprezentujące tragiczną bądź groteskową formułę losu. Język
pisarza odkrywa nieznane funkcje wyrazowe gwary. Znamienna jest też stała
symbolika Orkana - uniwersalna, ale wyprowadzona z miejscowych realiów i pojęć,
zwłaszcza kluczowy symbol urwiska, nad którym znalazł się lud, i symbol zielonej
gwiazdy, "planety", uosabiającej nadzieję odmiany. W swym całokształcie
twórczość Orkana stanowi więc oryginalną realizację możliwości artystycznych
Młodej Polski.