Od roku | Nazwa ulicy |
1945 | Matejki Jana |
przed 1945 | Friedrichstrasse |
Ilość mieszkańców w 2002 roku: 99 osób |
„Chociaż umarł, wciąż trwa w narodowej mitologii”
Matejko Jan (1838-1893)
Był polskim
malarzem, najznakomitszym reprezentantem polskiego malarstwa historycznego XIX
w., wybitnym portrecistą i realizatorem polichromii ściennych. Jego głęboko
patriotyczna, plastyczna wizja historii Polski pobudza wyobraźnię wielu pokoleń
Polaków. Wykształcenie zdobył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (u W.K.
Stattlera i W. Łuszczkiewicza), ponadto uczył się w Monachium i Wiedniu. Od 1873
pełnił funkcję dyrektora SSP w Krakowie, w 1887 został doktorem honoris causa
UJ. Odbył wiele podróży zagranicznych m.in. do Paryża, Wiednia, Turcji, Czech,
Węgier i Włoch. Pierwsze duże sukcesy artystyczne były związane ze
Stańczykiem (1862) oraz Kazaniem Skargi (1864), obrazami
wynikającymi z syntetycznego spojrzenia na historię ojczystą w miejsce
dotychczasowych kompozycji ilustrujących sceny i wydarzenia. Podobna koncepcja
towarzyszyła powstaniu płótna Rejtan w sejmie warszawskim
(ukończone w 1866), nietrafnie odczytywanego przez część odbiorców i będącego
przyczyną pierwszego konfliktu malarza z niektórymi warstwami społeczeństwa.
Ukończona na jubileusz zjednoczenia Polski i Litwy (1869) Unia Lubelska
została wystawiona w Paryżu i przyniosła artyście odznaczenie krzyżem Legii
Honorowej. Z kolei Batory pod Pskowem (ukończony w 1869) stanowił
kontynuację koncepcji syntezy dziejów poprzez ukazanie zgromadzenia postaci
historycznych, do jakiego nigdy nie doszło. Obraz ten wystawiony w Paryżu nie
powtórzył sukcesu Unii Lubelskiej. Poprzedzone studiami
historycznymi, bronioznawczymi i kostiumologicznymi, a także pobytem na polu
bitwy olbrzymie płótno Bitwa pod Grunwaldem (1878) dodawało otuchy
narodowi w dobie utraty niepodległości. Dzieło to przyniosło artyście honorowe
berło mistrzowskie "panowania w sztuce". Najbardziej twórczy okres kariery
artystycznej Matejki, zamknął Hołd Pruski (1880-1882),
olśniewający przepychem dworu królewskiego i zmuszający do refleksji (zwłaszcza
sugestywna postać Stańczyka - autoportret Matejki). Pozostałe
prace: Zawieszenie dzwonu Zygmunta (1874), Sobieski pod
Wiedniem (1883), Kościuszko pod Racławicami (1888),
Konstytucja 3 maja (1891), cykl - Dzieje cywilizacji w Polsce
(1889), portrety: żony Matejki (1879), A. Potockiego (1879),
S. Tarnowskiego (1890), Autoportret (1892),
polichromia w kościele Mariackim w Krakowie (1889-1892), Poczet królów i
książąt polskich (1890). Większość dzieł Matejki to kompozycje dużych
rozmiarów, o wielkiej sile wyrazu, nacechowane dbałością o szczegóły, sugestywną
gestykulacją, niekiedy krytykowane za "nieprawdziwość" dokumentalną.
Najwybitniejszymi uczniami Matejki byli: M. Gottlieb, J. Malczewski, J. Mehoffer,
S. Wyspiański.