Od roku | Nazwa ulicy |
1945 | Kraszewskiego Ignacego |
przed 1945 | Bischof Lorenzstrasse |
Kraszewski
Józef Ignacy
(1812-1887) Pseudonim Bogdan Bolesławita
(1812-1887), polski prozaik, poeta, publicysta, krytyk. 1829 Rozpoczął studia
literackie na Uniwersytecie Wileńskim. 1830-1832 w areszcie za udział w tajnym
związku młodzieży. 1837-1853 Gospodarował w majątkach na Wołyniu. 1853-1859
Mieszkał w Żytomierzu, następnie w Warszawie, gdzie objął kierownictwo Gazety
Codziennej (1861 przemianowanej na Gazetę Polską). Na początku 1863 wyjechał do Drezna,
skąd współpracował z polskimi czasopismami i wydawnictwami. 1868-1871 Miał
własną drukarnię, publikując m.in. wydawnictwa periodyczne, jak Tydzień.
1883 Aresztowany i oskarżony o współpracę szpiegowską z Francją, był skazany
i więziony. 1885 Udało mu się wyjechać za kaucją za granicę, przebywał we
Włoszech i Francji.
Twórczość prozatorska Ogromny ilościowo i różnorodny
gatunkowo dorobek Kraszewskiego, liczący 223 powieści, nie ma sobie równych
w literaturze polskiej, jest także fenomenem w skali międzynarodowej. W pierwszym okresie twórczości
dominuje współczesna proza obyczajowo-społeczna, jak: Poeta i świat
(1839), powieści poświęcone życiu ludu: Historia Sawki (1842), Ulana
(1843), Budnik (powstała 1847), Ostap Bondarczuk (1847), Chata
za wsią (powstała 1852), Jermoła (1855), Historia kołka w płocie
(1860), oraz krytyczny obraz szlachty i coraz częściej deklasującego się
ziemiaństwa: Latarnia czarnoksięska (1843-1844), Komedianci (tom
1-2, 1851), Interesa familijne (1853), Dwa światy (1856),
Ostatni z Siekierzyńskich (1851). Także powieści podejmujące problematykę
filozoficzną, jak Sfinks (tom 1-4, 1847), Powieść bez tytułu
(1855), Metamorfozy (1859). W okresie drezdeńskim zajmował się
szczególnie powstaniem styczniowym i jego skutkami, z różnych punktów widzenia:
od pełnej aprobaty po negację walki zbrojnej, np. Dziecię Starego Miasta
(1863), Para czerwona (1864), Dziadunio (1869). W wielu znanych
utworach popowstaniowych pojawia się radykalizm społeczny, potępiający
próżniacze życie arystokracji i szlachty oraz egoistycznych dorobkiewiczów:
Morituri (1874), Wielki nieznajomy (1871-1872), Pamiętnik panicza
(1875). Od początku swojej twórczości
interesował się Kraszewski powieścią historyczną, zbliżoną do faktografii
i pozbawioną wybujałej fabuły, ale dopiero w Zygmuntowskich czasach
(1846) udało mu się stworzyć własny udany jej model, w pełni rozwinięty po
wyjeździe z kraju, m.in.: Hrabina Cosel (1874), Brühl (1875),
Warszawa w 1794 roku (1873), Macocha (tom 1-3, 1873). Od 1876 zaczął publikować cykl
powieści historycznych złożony z 29 utworów w 79 tomach, obejmujących dzieje
Polski od czasów bajecznych w Starej baśni (tom 1-3, 1876) po Saskie
ostatki (powstały 1886, wydane pośmiertnie 1889). Opisał również Rzym za
Nerona (1864).
Inne utwory Utwory poetyckie i dramatyczne
w większości nie przetrwały próby czasu. Publikował także szkice z podróży po
ziemiach polskich i obcych krajach, prace historyczne, jak Polska w czasie
trzech rozbiorów 1772-1799 (tom 1-3, 1873-1875), Studia literackie
(1842), książki publicystyczne w rodzaju Sprawa polska w roku 1861 (Paryż
1862). Wydawał też źródła historyczne. Również m.in. Cykl powieści
historycznych obejmujących dzieje Polski (tom 1-29, 1958-1963), Dzieła.
Powieści obyczajowe (od 1959), Kartki z podróży 1858-1864 (tom 1-2,
1977), Pamiętniki (1972, w serii Biblioteki Narodowej).